Tilatehtaan logo

Case: Valikoimansuunnittelu haltuun

Valikoiman ja esillelaittojen suunnittelu oli asiakkaalle todella rankka prosessi, joka toistui useamman kerran vuodessa. Tilatehdas rakensi yritykselle tilanhallintatietokannan, josta nähtiin yhdellä näkymällä kaikkien eri ketjujen valikoimat ja tilapainotukset. Tietokannan kautta hyllykuviin tuotiin tuoretta myyntidataa. Siitä johdettiin erittäin helppokäyttöiset näkymät, joiden kautta päästiin helposti tuoteryhmän heikkoihin tuotteisiin ja segmentteihin ja vastaavasti hyvin kehittyviin osa-alueisiin.

Valikoimaa lähdettiin kehittämään faktapohjaisesti tehdyn kuluttajatutkimuksen sekä myyntidatan pohjalta. Uutuuksia tuotiin kasvaviin segmentteihin ja valikoimiin lisättiin jopa aivan uusi tuotetyyppi/segmentti.

Aikaa säästyi runsaasti tiedon analysoimiseen ja johtopäätösten tekemiseen. Sitten vain tehtiin päätökset lanseerauksista ja poistettavista tuotteista ja nappia painamalla tieto ui suoraan hyllykuviin. Seuraavalla jaksolla valikoiman suunnittelu menee vielä jouhevammin kun kaikki työkalut ovat jo menneeltä jaksolta tuttuja. Ja suunnittelu on entistä mielekkäämpää kun myynnin kehityskäyrä on kääntynyt jyrkästi ylöspäin!

Tilatehdas Oy    | Ota tila haltuun! | info (at) tilatehdas.fi | Puh. +358-50-300 4525